• Polski
  • English
Delta Prototypes

czy wiesz że...

Zakaz pływania łodziami motorowymi
Pojazdy wodne wykorzystujące klasyczną śrubę podlegają znacznym ograniczeniom ogólnej sprawności hydrodynamicznej. Dzieje się tak na skutek dużego oporu czołowego pędnika oraz strat energii powstających w wyniku kawitacyjnego odrywania się strugi płynu od łopat śruby. W obecnie stosowanych napędach statków znaczna ilość energii wytwarzana przez silnik jest bezpowrotnie tracona! Odpowidzialna za to jest m.in. zjawisko tzw. kawitacji, które zachodzi pod wpływem lokalnych zmian ciśnienia powodowanych szybką rotacją śruby. Te spadki ciśnienia prowadzą do wrzenia cieczy i tworzenia się pęcherzyków gazu. Standardowa śruba pracuje więc zawsze w mieszaninie wodno-gazowej marnując ogromne ilości energii. Na dodatek pęcherzyki gazu, po opuszczeniu strefy pracy śruby, zapadają się gwałtownie wytwarzając fale uderzeniowe. Dlatego kawitacja jest jednym z głównych źródeł hałasu, co stanowi problem na przykład w okrętach podwodnych.

Technologia

Współczesne pojazdy wodne podlegają znacznym ograniczeniom ogólnej sprawności hydrodynamicznej. Dzieje się tak na skutek dużego oporu czołowego pędnika śrubowego oraz strat energii powstających w wyniku kawitacyjnego odrywania się strugi płynu od łopat śruby. Barier tych nie uda się pokonać do momentu zastosowania napędów nowej generacji. Delta Prototypes pracuje nad takim rozwiązaniem. 

Wykorzystanie rozwiązań występujących w przyrodzie jest jednym z nowoczesnych kierunków projektowania konstrukcyjnego maszyn. Inspiracją do rozwoju prac nad nową rodziną pędników była obserwacja sposobu pływania głowonogów. Efektem prac badawczych jest innowacyjny system falujących pędników, który znacznie zmniejsza straty energii w układzie napędowym pojazdu wodnego. Jak pokazały testy prototypu, chroniona prawem patentowym technologia napędowa, w porównaniu ze stosowanymi dziś rozwiązaniami, potrafi zasadniczo zredukować zapotrzebowanie jednostki wodnej na paliwo.


SPRAWNOŚĆ HYDRODYNAMICZNA PROTOTYPU
Wykres sprawności hydrodynamicznej napędu Kalmar


LEGENDA:


Współczynnik prędkości jednostkowej V/L
V - Prędkość jednostki [m/s]
L - Całkowita długość jednostki [m]

Współczynnik mocy jednostkowej N/G
N - Moc pobierana przez napęd [W]
G - Ciężar pojazdu [Kg]



Dane do wykresu zebrane podczas
prób wodnych prototypu KALMAR 2.





Wykresy takie służą do wzajemnego porównywania sprawności hydrodynamicznej jednostek wodnych. Dla porównania na wykresie zaznaczono obszary zajmowane przez współczesne konstrukcje z napędem śrubowym (symbol łodzi podwodnej) oraz przedstawicieli fauny morskiej a wśród nich delfina, którego sposób poruszania sie stanowi, jak dotychczas, niedościgniony wzór dla konstruktorów pod względem wydajności energetycznej. Ogólna zasada mówi, ze im linia łącząca punkt (0,0) z punktem pracy pojazdu przebiega bardziej pionowo tym pojazd jest doskonalszy pod względem wydajności energetycznej.
Prezentowane pojazdy oraz rozwiązania konstrukcyjne są chronione międzynarodowym prawem patentowym.
Wszelkie znaki firm znajdujących się na stronie zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tych firm.
Copyright © 2007 - 2017 Delta Prototypes. All rights reserved.